Friday, October 3, 2008

Aku beraya dalam exam.... the worst raya ever...


Akhirnya tamat lah bulan Ramadhan. Sedihnya rasa... Bulan ramadhan ni biasanya suasana dia lain sket dari bulan lain. Kalau kat Msia tentu meriah dgn pasar ramadhan. best nyer...  pastu sibuk pegi Jalan TAR beli baju raya... tukar duit note, pegi SOGO, servis kete, mood nak balik kampung gitu...

Tapi apalah sangat di perantauan ni. Tak rasa apa pun.  Tak pasal2 aku kena exam hari raya. Giler ke apa.... Aku bangun pagi2 siap2 terus ke school utk amek exam. Jauh pulak tu nak jalan kaki.

Aku buat exam tu betul2. Agaknya geram sangat sebab kena exam hari raya. Tapi aku puas hati la dgn keputusan exam tu... Exam Bahasa Inggeris... diwajibkan utk semua foreigner. Sedangkan dulu dia org soh amek IELTS la TOEFL la... dah amek, sampai sini lain citer plak.. dia soh amek lagi TOEFL gitu. bengang tol aku sampai bertekak lah jugak dgn Manager English Program tu. 

Dah bertekak dia mintak maaf dgn aku, tapi exam tetap kena amek. Disebabkan aku terlalu geram, aku buat sungguh2 exam tu, last2 aku dikecualikan dari masuk kelas English satu semester ni... Bila masa aku nak amek keputusan tu, dia cakap ' Youre not required to take the English class, as you have passed the exam"  . Aku dah agak yg aku mmg lulus cemerlang.. (sorry ehh!!).. disebabkan aku mmg dah lama tak puas hati dgn dia, aku mintak dia ulang lagi sekali statement yg aku "dikecualikan" tu.. statement tu penting ehh gitu.  bengang je dia.. nasib laaa.. aku dah tak nak dulu degil paksa aku gak.. haa ko, baru ko tau skang... aku blah dari ofis dia dgn bangga gilerrr tapi maintain cool....  sometimes you have to be defensive of your own rights! Dare to uphold your absolute prerogative...

Raya di sini takde rasa apa pun. Takde makna. melayu tak ramai 3,4 org je. pastu masing2 ada exams dan tugas sekolah. Dok pun jauh2 rumah. so mmg we didnt get together on hari raya. Sedih gilerr.. But i have to accept this... mmg dugaan laa... aku makan roti dgn jem ajek pagi tu sebelum pegi exam. Jgn berangan la nak lemang, nasi impit, satey, kuih muih... aku beli chocolate cookies ajek kat kedai yg rasa dia mcm jajan kat Mesia jee... haih.. aku byk sabar aje dugaan ni semua...



Aku terlalu sibuk dgn assignments dan homework yg lecturer bagi. Dia org ni dah giler ke apa.. tiap minggu bagi tugasan.. abis tu bila masanya aku nak rehat? Tugasan susah pulak tu. Satu soalan design spillway empangan tu makan 3 jam nak buat. Tu mujur kalau betul. Aku spend sehari suntuk nak buat 4 soalan... tak masuk subjek lain lagi. Aku kena baca artikel pasal Environmental Planning di US ni utk present kat lecturer. Tebal giler nak baca... seminggu je masa diberi.  Yg GIS tu pulak sampai nak kena pegi lab. Lab 4 batu dari sini... naik bas lagi nak pegi. sebelum naik bas, kena menapak sebatu dulu sbb bas tak lalu kat rumah aku ni. Sampai lab dah penuh.. Ya Allah... aku sabar je ni... Soalan dia byk gerakerja kat PC. Nak siapkan 5 -10 soalan makan 3, 4 hari sebab susah. pastu kena buat kat lab ajek, kat laptop tak boleh.  Ikut step. Tertinggal satu je step, habis laa... Byk kali aku kena mcm tu...  Hish mmg teruk la belajar di US ni. Seksa sungguh... aku nak pegi relax kan fikiran pun tak sempat. Aku cadang nak pegi Walmart la besok... nak beli brg2 keperluan rumah. Aku ni pun bukannya rajin sgt. Tapi dah terpaksa... Buat lah jugak. 

Balik dari kelas, aku terus call family aku terutama mak aku. Anak sedara aku Maria buatkan videocall Skype. So dapat lah aku tgk muka mak aku dgn semua ahli keluarga aku. Perasaan sedih dan berjauhan tentu lah tak dapat dinafikan. Seronok tgk semua ahli keluarga aku berkumpul di rumah aku. Kalau aku ada sekali tentu best. Duit raya utk anak2 sedara aku, aku dah siap kirim kat mak aku.. kiranya walaupun aku takde Msia, duit raya tetap dpt, hehe...

Lepas tu aku terus call Boy, byk kali aku call dia tak jwb. Rupanya dia main mercun kat luar... Ye elee... lepas tu aku call Hid pulak. Lama aku bersembang. Mcm2 citer  ada. Selain tu aku ada call kwn lama aku di UK dulu, Yusri , kwn JPS Hazalizah dan lain2 lagi. Aku call pakai Skype. Murah giler.

Tapi hari raya ke lima, tetiba aku dpt "miss call" dan SMS misteri dari seseorang yg korg cukup kenal, (hari-hari korg jumpa). Ye laa... dari puasa sampai raya kelima, baru aku tersedar ada org termiss call aku tak sengaja kot... anyway Selamat Hari Raya lah kat kwn kita tu.  Walaupun mmg aku terkejut dgn call dia, tapi takper laa.. bulan yg baik ni seolah beri lesen utk maafkan semua kesalahan org yg sengaja dibuat... its ok... Biasalah tu... 

So tu je la citer hari raya... takde pa per sgt...
Selamat Hari Raya semua...





No comments: